Overtagelsesprotokoll med digital signering
Opplev enkelhet med vår digitale overtakelsesprotokoll for overtagelse av avtalt leveranse.
Vår ferdige mal, utstyrt med hjelpetekster, veileder deg gjennom utfyllingsprosessen, og digital signering gjør det hele sømløst og effektivt.
Maler med veiledende hjelpetekster.
Digital signering og godkjenning
Alle overtakelsesprotokoller blir samlet på ett sted
Dette får du
Digital signering
Personen(e) som du sender kontrakten til vil kunne signere digitalt via lenke de mottar på SMS og epost. Dette sikrer kort vei til inngått kontrakt.
Hjelpetekster og veiledning i kontraktsmaler
Med våre kontrakter trenger du ikke å være advokat for å skjønne innholdet. Hjelpetekster er inkludert på spørsmål, som forklarer hva du bør svare, og hvilke konsekvenser de ulike valg gir.
Vedlegg og bilder
Legg ved vedlegg som PDF og Word dokumenter, eller bilder direkte tilhørende overtagelsesprotokollen du sender ut.
Chattefunksjon til overtagelsesprotokollen
Meldingstjeneste følger med utsending av overtagelsesprotokollen, slikt at både du og motparten(e) kan diskutere kontrakten både før og etter signering.
For bedrifter og privatbrukere
Vår løsning er tilpasset både for bedrifter og private. Du velger bare om du er kjøper eller leverandør ved opprettelse.
Hva er en overtakelsesprotokoll?
En overtagelsesprotokoll er viktig å utføre av flere grunner, spesielt når det gjelder kjøp og salg av fast eiendom eller ved overlevering av et byggeprosjekt. Her er noen av de viktigste årsakene til at en overtagelsesprotokoll er viktig:
Dokumentasjon av tilstanden
Protokollen dokumenterer eiendommens eller prosjektets tilstand på overtakelsestidspunktet. Dette gir en klar referanse for hva kjøperen har godtatt, og kan brukes for å avgjøre ansvarsforhold dersom det oppdages feil eller mangler senere.
Identifisering av mangler
Under overtakelsen har kjøperen mulighet til å inspisere eiendommen/prosjektet for å identifisere eventuelle mangler eller avvik fra det som er avtalt. Disse kan noteres i protokollen, og det kan avtales tiltak for utbedring.
Grunnlag for klager og reklamasjoner: Protokollen gir et formelt grunnlag for eventuelle klager eller reklamasjoner som kjøperen måtte ha i etterkant av overtakelsen. Dette er spesielt viktig i byggeprosjekter hvor utbedring av mangler kan være kostbart og komplisert.
Juridisk dokument
Overtagelsesprotokollen er et juridisk dokument som kan brukes i rettssaker eller forhandlinger hvis det oppstår tvister mellom partene om eiendommens tilstand eller utførelse av avtalen.
Avklaring av ansvar
Protokollen hjelper til med å klargjøre hvilke forpliktelser selgeren har etter overtakelsen, og hva kjøperen har akseptert. Dette kan omfatte ansvar for videre vedlikehold, garantier og lignende.
Sluttoppgjør
Protokollen kan også spille en rolle i forbindelse med sluttoppgjøret mellom partene, da den kan påvirke betalingsbetingelser, frigjøring av depositum eller andre økonomiske transaksjoner som er knyttet til overtakelsen.
Å utføre og ha en detaljert overtagelsesprotokoll er derfor en viktig del av transaksjonsprosessen som sikrer rettigheter og plikter for både kjøper og selger, og bidrar til å forebygge fremtidige konflikter.
Proff kommunikasjon, Digitalisert dokumentasjon
Digital Agreements hjelper deg med å holde orden på kontrakter og kommunikasjon i håndverkerprosjekter for å sikre at sluttresultatet blir som avtalt.